Hjälmtvång

Polisen blockar söder om Saladan. Hjälmkoll.
Det är lite Stockholms skärgård här, en bit från den riktiga lagen. Barn kör mc, inga hjälmar mm
Utom ibland, när till och med polisen har hjälm.

Klassiskt nog har vi svenskar bälte o cykelhjälm hemma men här kör vi lätta motorcycklar, fulla i regn på fel sida av vägen utan hjälm.

Men det är ju så varmt…
Och får man inte löss av lånehjälmar får man väl svamp i hårbotten.

Nu råkar jag ju dels vara febrig och ynklig och har kastat linsen så jag ser bara på ett öga.
Dessutom har olyckan häromdagen fått mig väldigt försiktig.

Jag kör med tanter o barn vid vägkanten!

Jag ska till doktorn. Och jag har varken tid eller lust att vänta, tjafsa, eller hyra hjälm. Vänder tillbaka mot Saladan och funderar på taxi, när den universella undergroundrörelsen "vi blåser myndigheten" kickar in.
En thai pekar på en kompis "Följ honom!" vilket jag gör. Småvägar, över fält o bakgator, lerstigar och över några plankor över en å och kommer upp på andra sidan spärren!
Jag var nog gladare över den där gemensamma, ordlösa, utflykten med min ledsagare än det faktum att jag kunde köra till doktorn!

Nu har dom stått där på förmiddagarna några gånger. Så nu räcker det att peka på huvudet så svarar både falang o thai med Ja/Nej om de är där igen. Små möten, små utomparlemtariska revolter på det lite söta sättet.

---

Baren "Bajen" har en tuk-tuk som kör runt och spelar svensk musik och vinjetten till "Idol".
Känns sjukt. Men de visar avsnitten på sin bar tydligen. Och vill folk se det hemma vill de väl se det här.
Själv tittar jag inte på på TV varken här eller där, det var nog mer när barnen var små. Fast har det inte blivit sämre TV också? Eller är det jag. Tacka vet jag nedladdning! Eller de "Play"-funktioner som börjar bli bra. Vet jag när och hur mycket reklam jag skall utsättas för är det lättare, som "Inslag 2/4 35s kvar tills klippet startar".
Behov, marknad, födkrok. Jag kan se det… men tycker ändå att tuppar som gal och hundskall låter bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0