Bali slut

Jag vaknar ju med solen. Och somnar med solen nästan. Så redan kl 10 har jag klivit upp i Kuta, varit på flygplatsen oh konstaterat att det är söndag och ingen från Malaysian Air är där. Och kört den stora vägen till Sanur, vid båtterminalen till Lembongan. Checkat in på hotel Ananda efter tips från LP. Kl 10.. jahaja.. och nu då? Denna flytt var mitt dagsprojekt. Jag var för ivrig och hade ju kunnat se Nusa Dua på vägen. Gå till stranden.. nä fan.

Letar reda på en bar med Wi-Fi och lägger upp lite bilder.

Och självklart, priset jag trodde jag åt och drack för på Wi-Fi-baren var efter 19. Lite lite lurad hela tiden :-)

Jag börjar titta lite efter båtar till Lembongam och kitesurf. Kanske kan jag berätta något av värde för Johanna och Christian som kommer hit nästa vecka.

Båtar. Den allmänna båten kommer in till stranden, det är lastbåten, livsmedel, vattenflaskor, byggmaterial. Allt lastas på och av för hand en liten bit ut i vattnet, så tomma vattendukar och gasolflaskor åker över relingen och flyter omkring tills nån släpar upp det, i sanden, på land.
Båten ser väl så där kul ut. Men kostar bara 70.000 enkelresa.

Sen finns det snyggare båtar som körs av privata bolag som tar 500.000 t.o.r, jag skulle nog välja en sån.

Innan kaptenen på en sunk-båt kör iväg står han på knä mot havet och ber en stund. Tja, jag gillar väl flytvästar, VHS och en väl underhållen båt mer som säkerhetsåtgärd.

McDonalds har hemkörning!

---

Kitesurfing. Tills slut efter ett rejält snurrande fram och tillbaka. Jag har svårt att orientera mig när solen står rakt upp. Och jag inte kan klura ut riktigt om den borde stå i norr eller söder mitt på dan. Och vägarna svänger sakta, så 2st 90 graderssvängar blir inte motsatt kurs.

Ena Kiteskolan är stängd. Instruktören har ceremoni. Det syns inga spår på stranden. Men deras butik är fin, där jobbar två tjejer som inte kan engelska och inte vet något om kitesurfing…

Den andra ligger inne på ett resort. Ett sånt där som kan vara det enda sättet att ta en "Balibild". Små poler, gräsmattor, rent på stranden, välklädda kypare. Fan, det här är inte Bali. Det kunde ju lika gärna vara Cypern, Egypten, Karibien eller var som helst i världen!

Det pågår en kitekurs på stranden och jag tittar en stund, priserna är höga. 1.8 miljoner rupier (1.500:-) att ens komma i vattnet. Några fräscha killar som ser nysurfade ut, locals, säger att den andra skolan, längst ner på stranden, är både billigare och bättre !
Apropå skräp på stranden säger han också "Ger man ett folk plast som brukat äta i bananskal så blir det så här".

Tillbaka till andra skolan morgonen efter, några är ute och surfar. 720kr för grundkurs. Ett tyskt par håller på, de är jättenöjda med instruktören och tycker det är kul. Detta ställe blir tipset alltså.

---

Sista kvällen blir revbensspjäl och sen packa handbagaget fullt.
Jag vaknar tidigt och lämnar hotellet med en taxi. Han är en grinig prick han på hotellet. Men jag lämnar LP i receptionen til Johanna.

Taxichaffisen säger "International?" när jag kliver in, och "Thank You" när jag kliver ur. Inget annat.

Incheckningen på DPS gick bra, exit/aisle :-)
Jag hade gärna sett en förvarning om att det kostar 150.000 Rp att lämna landet. Jag hade inga rupier kvar men klarade mig på en €20 sedel i fickan.

Sammanfattningsvis
Bali är inte i närheten av mina föreställningar. Stränderna och vattnet är inte bättre än var som helst i medelhavet. Dykningen är inte värld att resa runt jorden för. Det är indonesien med fläckvis massturism.

Bergen och skogen i norr, där kan man bo ett tag! Väldigt vackert. Surfning och Kite surf är bra. Jag tror trekking är bra. Mat och folk är ok.

Åker jag ditåt igen siktar jag på:
Lembongan, Gili air, Lombok, Flores, Manado

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0