Inskolning

Koh Lanta. sakta inskolning i rutinerna.

Lukten, maten, frukost på en servering på en brygga ut över vattnet.
Kvällsöl vid havet som rullar in mot stranden.
Thaimat i alla former, lunch 50 THB (12 kr).
Acklimatisering, hitta till platser. Åka runt.
Det är så skönt att vara här!

Första rummet, på "Bung Nga" luktade avlopp. Så jag fick byta till ett annat och jag flyttade med mig det bästa från det första rummet; lådor, glödlampor, AC-fjärr. Balkong och stort.

Men sen tittade jag på ett annat ställe att bo. Nytt, fräscht, Internet, lite lägre hyra men framför allt känns det bättre så jag flyttar dit i morrn, 23 e
Jag får betala 600 B/natt för de dagar jag var här, trevlig chef, men det hjälps inte när man får ett fräscht badrum på ett annat ställe :-)
Det tar mig 20min att övertyga kvinnan som jobbar där när jag checkar ut att 20-23 är 3 nätter, för hon räknar dagar och får det till 4. Och hon kan ingen, jag menar absolut ingen engelska. Det blev levande charader.

Karaoke! Jag svänger av vägen, närmar mig lokalen, julgransbelysning. "Mister mister! Massage?"
Jag känner mig som ett litet vilset villebråd.
"Karaoke?"
De menar nog inte riktigt karaoke, utan "karaoke", egentligen. Och "massage".

Jag kliver aldrig av moppen utan vänder 15m från borden…

---

På "Sabai dee mansion", rum 202 nu.
Skönt att vara här, gillar rummet. Ska bara klura ut hur jag ska få ACn att inte blåsa rakt på sängen. Flytta AC=svårt. Flytta säng=funkar..
Nu har jag "bara" en dubbelsäng.

Jag börjar misstänka att jag inte förbehållslöst gillar thaimat, alltså det som de själva äter. För jag brukar pröva deras ställen och det händer samma sak som på Bali. De pekar över gatan och menar att jag nog borde gå till en annan restaurang. Men jag insisterar och kör "Same same" som hon innan.
Det blir inälvsmat, konstiga mjuka korvar, kycklingfötter i soppan osv. Maten läggs upp med fingrarna, bitar av kyckling bankas ut på en träplanka som varit med en stund…
Nä, jag får nog böja mig för att jag gillar lyxthaimat på kycklingfiléer, med västerländsk standard och anpassning.

---

Kick off ihop med resebolagspersonalen, en dags snorkelutflykt till "4 Island". Härligt och roligt, lekar och mat på båten. Snorkling har stigit i mitt intresse sen jag började dyka konstigt nog. Att skilja snorkling från fridykning är nog också bra. Snorkla=flyväst är bra så man ligger stadigt på ytan. Fridykning=lite bly är bra så man lätt kommer ner.
Vi går iland på Koh Ngai (http://www.thailandbilder.se/kohngai/) och det är ett litet lugnt paradis!
Emerald cave på Koh Mook är ett måste! 80m genom berget med fladdermöss över huvudet in till en lagun, wow!

En heldag är strömmen avstängd från 8-17, tack o lov lagas mat på gas, och det var en sval dag så det gick ok utan AC. Det är en del svala dagar så här i försäsongen. Rejäla vind och regnoväder drar förbi ibland.
Den dagen var jag med på ett pooldyk för att lära mig logistiken. Lite synd att pumparna till poolen inte var igång, men det är så kul med dykkurser! Jag trivs ju i poolen jag :-)

---

En och annan ny strof på thai, nya mysiga ställen att äta på, veta var man tar en mojito och var man inte gör det. Eller det jättefina ställe som tycker att en irish coffe innehåller kahlua och ska flamberas. God men söt.
Jag har utsett grannhotellets personal till thailärare. Hon tillbringar mest dagarna med att sitta på Internet eller titta på filmer och hon pratar bra engelska och har högskoleutbildning.
Gårdagens läxa var att falanger inte ska hålla på och vaia hela tiden. Det vördnadsfulla sättet att hälsa med hopsatta händer missbrukas av turister menar hon. Det gör man åt munkar och äldre. Att en äldre gör så åt en yngre förkortar livet!

Jag tar en trasa och putsar glasdörrarna på butiken, då kommer en thaikvinna och tar över.. "for woman", säger hon.
Jahaja.
---

Det var ett tillbud på stranden (ett annat dykcenter)
En tjej skulle göra simprov på 800m längs stranden. Den som vaktade henne fick telefon, under tiden sögs hon ut till havs och försvann.
De letade en timme innan hon kom in till stranden långt därifrån, trött, kall, rädd. Fy satan.
Memo till mig själv: Ta med mask, snorkel, fenor och en BCD om jag ska vakta simmare.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0